söndag 10 april 2011

Gipsavtryck

Hej!
Dra på trissor nu är jag inne här igen och skriver ett inlägg. Nu när det närmar sig tills att bebben ska komma ut så tänkte jag göra ett gipsavtryck av magen. Jag gjorde inte det med dom andra men nu är det ju sista gången jag är gravid så jag tänkte att det är bäst man passar på. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till och Mattias undrar ännu mer. Men det är ju rätt svårt att ändra sig efter att bebben är ute..eller hur.

Sagt och gjort, igår passade vi på så nu har jag förevigat min mage.

Det skulle faktiskt vara rätt coolt att sätta upp den på väggen, kanske med en lampa bakom eller bara som den är.  Det är ju inte bara min graviditet som den symboliserar utan även en del av mitt yrke.

Så till mitt andra ärende idag här på bloggen. Jag har lovat att lägga ut ett recept på en supergod chokladtårta. Jag bjöd på den sista dagen på jobbet.

Drömtårta.
Botten går att frysa in för att sedan glaseras i fryst skick om man vill.

125 g mörk blockchoklad
125 g margarin
1 1/2 dl starkt kaffe
4 stora eller 5 små ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Till Krämen:
2 1/2 dl florsocker
75 g smör eller margarin
1 ägg
125 g mörk blockchoklad
2 msk vatten

1. Smörj & bröa en stor rund form ca 25 cm i diameter, helst löstagbara kanter.
2. Sätt ugnen på 180 grader
3. Smält blockchoklad & margarin i en kastrull, tillsätt kaffet, låt svalna.
4. Vispa ägg & socker vitt & pösigt.
5. Tillsätt vetemjöl & bakpulver väl siktat tillsammans.
6. Rör ner den avsvalnande chokladsmeten & häll i formen.
7. Grädda i 40 minuter.
8. Låt kakan vila en stund innan formens kant knäpps av & kakan vänds upp & ned. Bottenplattan tas försiktigt av, kanske med hjälp av en kniv.
Till krämen:
9. Rör siktat florsocker med smör eller margarin & ägg till en jämn och fin smet.
10. Smält blockchoklad & vatten & rör i.
11. Bred chokladsmeten på tårtan, glöm inte kanterna, & gör med hjälp av en gaffel runda cirklar på tårtans ovansida. Börja i mitten & vidga cirklarna, så att man slutar längst ut på kanten.

Lycka till!

Kramar

4 kommentarer:

  1. Mysigt =0)
    Trodde nästan att du var klar vid det här laget, de andra har ju kommit betydligt tidigare än beräknat... Vi håller tummarna!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Linda: Nellie kom i v 38 + 4 motsvarar onsdag i veckan som kommer. Rasmus i v 39 + någon dag. Hoppas på nästa vecka.

    SvaraRadera
  3. Hej Anette
    Tusen tack för receptet på din super goa kaka.
    Fint med gipsavtryck då får du ju ett minne av magen.
    Lycka till nu och det ska bli spännande och se när du kommer.

    Kram från Lise-Lott L

    SvaraRadera
  4. Tack vännen för receptet nu är jag nöjd KRAM

    Ann

    SvaraRadera