fredag 23 oktober 2009

Om amning..

Hej!

Jag går just nu en kurs i ämnet amning och bröstmjölk. En mycket intressant kurs. Många kanske undrar om man verkligen kan gå en kurs i detta ämne att det inte finns så mycket att lära sig om amning men jag lovar att det finns det. Jag är barnsköterska i botten och fick inte med mig så mycket från den utbildningen, sen blev jag sjuksköterska och sen barnmorska och inte heller därifrån fick jag så mycket kunskap om amning. Jag har svårt att arbeta utifrån andras åsikter/kunskap, jag vill veta varför jag gör saker och jag vill helst jobba utifrån kunskap som är baserad på evidens. Så därför går jag nu denna kurs. Jag tänker inte tjata om vad jag lär mig för amning är ett av de mest laddade ämnen jag vet. 


På BB är det inte speciellt lätt att jobba alla gånger. Det blir mycket amning där men är det så himla konstigt måste jag fråga??? Ett barn föds och kroppen börjar producera mjölk så fort moderkakan släpper. Barnet vill suga. BB tiden handlar till stor del om detta. Det är ett naturligt mönster. Om en kvinna av olika anledningar inte vill amma så respeketerar jag detta fullt ut. Jag står inte och tjatar om amningens fördelar utan försöker stötta henne i hennes val.
Hur vi än gör så gör vi ofta fel, antingen känner kvinnan att hon inte fått det stöd hon önskat eller så känner nästa kvinna att hon blivit påprackad amningen och känner sig kränkt. Men många är faktiskt nöjda. Vi som jobbar på BB skulle helst kunna se in i kvinnans inre och se vad hon vill, för det är väldigt sällan som hon helt ärligt talar om det för oss. Ja alla vet vi ju hur svårt det är med kommunikation. Där är vi nog båda bovar i dramat, mamman och jag
Jag skulle önska att alla kvinnor hade tänkt igenom situationen att amma lika mycket som många gått igenom sin förlossning innan. Många surfar på internet om förlossning och har långa listor om hur de vill ha det. Amningen kommer ofta som en chock. Barn som inte vill suga, såriga bröstvårtor, barn som vill suga hela tiden. Tänk om kvinnorna hade surfat fram hur amningen ser ut den första tiden. Vi personal sitter inne med kunskapen om hur man undviker sår, får ett barn som inte vill suga att bli mer intresserad mm, men vi vill ju inte tjata om att få se en amning. Det går inte heller att informera i absurdom. Mamman är fullpumpad med oxytocin och kan inte ta till sig så mycket annat än sitt barn.

Ja, ja hur som helst så är det nu helg och många av er är lediga men själv ska jag jobba.
Ha en skön helg!
Kram

2 kommentarer:

  1. Herregud det är en hel vetenskap...

    Kram Anne

    SvaraRadera
  2. Hej Vännen!
    Ja amning.... hel vetenskap.... Skulle nog inte klara det idag igen... eller kanske endå... Men vilken ångest.... Men nu är ju sonen 4år... ler...
    Ha det så bra å lycka till med kursen. Goa kramar Ina

    SvaraRadera