lördag 10 oktober 2009

Om att hjälpa....

Hej!
 Att hjälpa en människa som har det svårt är inte helt lätt. Det krävs ju att hjälpen är välkommen. Att ställa ultimatum är ett sätt att hjälpa fast då krävs oxå en motprestation från den som ställer ultimatumet. Ska man använda den metoden krävs ett stort engagemang. Man kan tex säga att om du gör si så kommer jag ställa upp med ........det och det och det.....men om du inte gör så så får du klara dig själv. Många tycker att alla har vi val och väljer att göra på ett sätt och det är naturligtvis helt rätt men inte alltid är människan förmögen att göra "rätt" val utan det valet som alla tycker är "fel" blir det lättaste valet oavsett om allt försvinner runt omkring. Det kan tyckas vara svagt.  Det kan inte jag svara på och säkert inte heller den som tänker den tanken. Att inte ha ett skyddsnät omkring sig och endast hela tiden få höra när man söker hjälp att det bara är du själv som kan göra något åt saken blir till slut en förödande situation. Hur lätt är det utan stöd göra rätt val??? Det är som att säga åt en man att resa sig och gå men han saknar ben att stå och gå med. För att klara sig ur en situation oavsett vad så krävs det redskap och stöd. Vi har ju alla hört orden "älska mig som mest när jag förtjänar det som minst" eller hur. Vi är oxå väldigt bra på att få saker och ting att alltid handla om en själv men ibland måste man inse att det inte gör det och att en människas val är mer komplicerat än så.

Själv befinner jag min nu i en situation där jag ställer stora krav men offrar oxå mycket av mig själv. Jag kommer under en ganska lång period lägga andra saker åt sidan för att kunna ge stöd. Samtidigt ställer jag oxå höga krav. Jag tror på metoden "hjälp till självhjälp" Nu låter det kanske som att jag utnämt mig själv till den fantastiske hjälparen men så är verkligen inte fallet,  allt jag gör, gör jag av många själviska orsaker, jag skulle inte klara av alternativet, att låta bli och uppleva konsekvenserna. What`s another year to someone who`s lost everything he owns. Själv är jag välsignad med ett skyddsnät av människor som bryr sig och ställer upp på olika sätt. Jag och min man har oxå ett yrke som genererar mycket fritid, vi jobbar alltså inte mån-fre utan är mycket lediga i veckorna.

Mitt "vanliga liv" rullar på. M har byggt vår carport till husvagnen klar det saknas bara ett plåttak som snart väntas komma. En sektion av planket mot grannarna är klart och vi fortsätter att riva häcken. Vi får se hur mycket vi hinner innan vintern är här men sen går vi väl in och fortsätter med projekten här inne. Målning av tv rum där uppe och förhoppningsvis ska en soffa flytta in där.

Hoppas alla har det bra där ute i bloggvärlden.

Kramar

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas den som du erbjuder hjälp accepterar den och använder ditt stöd till att att förändra sin situation. Att ha dig i sin närhet är en styrka och jag hoppas personen i fråga känner likadant!

    En stor styrkekram till dig! För att ge stöd är också kraftkrävande! /ida

    SvaraRadera
  2. Vet inte vad som hänt men förstår att du inte är bra. Hoppas att allt ordnar sig till det bästa.

    kram

    SvaraRadera
  3. Skickar en varm kram!!! //Susanne

    SvaraRadera
  4. Många tänkvärda ord på din blogg!! Hoppas att allt blir bra! Kul att Du hittat till mig!
    Hälsningar Malin

    SvaraRadera